Gå til hovedindhold

Dit barns udvikling og trivsel

Vores børnesyn bygger på nærvær, tryghed og fællesskab, og danner fundament for det pædagogisk arbejde i vores dagtilbud.

  • Læs op

Indhold

    ALLE BØRN HAR RET TIL ET GODT BØRNELIV

    Det at være barn har en værdi i sig selv. I Lystrup-Elsted Dagtilbud ønsker vi at være medskabere af det gode børneliv, hvor der er plads, tid og ro til at være barn, og hvor nære og tillidsskabende voksne giver det enkelte barn nærvær, omsorg og tryghed til at kunne lære og udvikle sig i sit eget tempo.

    SE, HVEM JEG ER! 

    Ethvert barn skal føle sig set, forstået og anerkendt, for hvem det er. Når barnet oplever, at det bliver værdsat og taget alvorligt, udvikler det selvværd og mod til at udforske, lære og knytte venskaber. Vores børnesyn bygger på nærvær, tryghed og fællesskab og danner fundament for det pædagogiske arbejde i vores dagtilbud.
    Børn skal opleve at have en demokratisk stemme og medindflydelse på deres hverdag, når de går i dagpleje, vuggestue eller børnehave hos os. Vi tager børnenes idéer og bidrag alvorligt og gør dem til medskabere af deres dagligdag, aktiviteter og læringsmiljøer inden for de rammer, vi som voksne har sat.

    RET TIL LEG OG BØRNEFÆLLESSKABER 

    Alle børn har ret til at lege og være del af et børnefællesskab. Legen er grundlæggende for barnets fantasi, sprog, sociale kompetencer og identitet, og vores opgave er at skabe de bedste rammer for legen. Som pædagogisk personale er vi opmærksomme på at rammesætte og guide legen, så alle børn oplever at indgå og trives i legen.

    LÆRING FOREGÅR HELE TIDEN

    Vi skaber pædagogiske læringsmiljøer, der gennem leg, aktiviteter og daglige rutiner giver alle børn mulighed for at trives og udvikle sig. Læring foregår over hele dagen; når barnet bakser med støvlerne, spiser med sine kammerater og deltager i samling.
    Børn lærer og udvikler sig, når de oplever en tæt tilknytning til de voksne omkring sig. Derfor prioriterer vi som pædagogisk personale de nære, udviklende øjeblikke, hvor vi med vores blik, ord og handlinger viser barnet, at vi ser det og vil det.

    Leg i Lystrup-Elsted Dagtilbud

    Alle medarbejdere i Lystrup-Elsted Dagtilbud har i løbet af 2022-2024 været på efteruddannelse i Neuropsykologisk Relationel Pædagogik (NPRP).

    Uddannelsesforløbet har fokus på at styrke børns udvikling gennem tilknytning, samspil og udviklingslege.
    Uddannelsen bygger på teorier om tilknytning, udviklingspsykologi og betydningen af gode relationer for børns udvikling.

    Herunder kan du læse mere om vores tilgang til leg. 

    Leg og børnefællesskaber – I Lystrup-Elsted Dagtilbud

    Leg er centrum for vores pædagogiske praksis I Lystrup- Elsted Dagtilbud, fordi leg en med til at danne og styrke fællesskaber og bidrager med vigtig læring til børnene om sig selv og andre.

    Gennem er lig med læring og gennem legen udvikles barnets sanser, evne til at mærke og håndtere egne følelser, samt sociale og kognitive færdigheder og kompetencer.

    Legen er ligeledes med til at styrke barnets relationer til andre børn og voksne, hvilket har en positiv effekt på barnets nervesystem og udvikling.  Derfor ser vi også legen som den vigtigste fællesskabende indsats i vores pædagogiske praksis. Børnefællesskaber er ikke noget, vi ’har’, men noget vi skaber. Derfor har vi et gennemgående fokus på, at børnene leger forskellige typer lege og at de legeerfaringer, børnene får, også bliver fællesskabende erfaringer, hvor der kan opstå følelsesmæssig forbundethed mellem børnene og mellem børn og voksne.

    Legemiljøer, der stimulerer børns udvikling

    I vores legemiljøer tager vi afsæt i Legestjernen®, der giver et overblik over de grundlege, der skaber personlig, social og kognitiv udvikling hos barnet. Det kan eksempelvis være, imitation, parallel-leg, leg med forestillingsevne, motoriske lege, forhandlingslege og samarbejde om et fælles tredje. Vi bestræber os på, at vores legemiljøer og de lege og aktiviteter, vi tilbyder, tager udgangspunkt i det, som børnene har brug for, for at være i trivsel og udvikling og derfor varierer vi løbende de legetilbud og aktiviteter, børnene tilbydes dagen igennem. Vi har en konstant aktiv bevidsthed om vores rolle og deltagelse i legen – det vi kalder at ”gå foran, ved siden af eller bagved”. Nogle gange sætter vi lege i gang og styrer legen, nogle gange er vi deltagende i legen og andre gange er vi omkring legen og understøtter børnenes egne lege. Vi tager afsæt i, at kroppen danner fundament for både leg og relationsdannelse, og bestræber os på at være i relation i legen frem for at instruere, både når vi er omkring legen, og når vi er en del af legen.

    Leg styrker og regulerer børns nervesystemer

    Leg har både en stimulerende og regulerende effekt på barnets nervesystem. I Lystrup-Elsted dagtilbud anvender vi dette bevidst og aktivt i måden, vi etablerer vores legemiljøer, hvor vi blandt andet anvender leg og legende samspil til, at:

    • regulere en børnegruppes energi og opmærksomhed ex. til samling eller i en overgang
    • styrke barnets tilknytning til de professionelle
    • styrke børnene indbyrdes relationer
    • give børnegruppen nye erfaringer med at lykkes indenfor udvalgte områder af deres udvikling
    • reducere overbelastning i barnets nervesystem gennem samregulering i samspil med en professionel
    • styrke barnets udvikling af lege- og samspilsfærdigheder, så det kan indgå i leg på egen hånd med andre børn
    • skabe samhørighedsskabende oplevelser, der styrker barnets oplevelse af at høre til i et fællesskab
    • styrke barnets selvregulering og fleksibilitet til at kunne følge hverdagens rutiner, spilleregler og fælles gøremål
    • understøtte barnets udvikling at personlige, sociale og kognitive færdigheder og kompetencer i samspil med andre børn

    Barnets sproglige udvikling er vigtig for hvordan barnet kan kommunikere med omverden og hvordan barnet klarer sig senere i Livet. Derfor har vi i Lystrup-Elsted Dagtilbud fokus på dit barns sproglige udvikling igennem dagen. Vi taler om de ting, vi oplever, når vi spiser, er på tur, om de store ting og de små ting. Vi lærer at mærke og sætte ord på følelser, at sige til og fra, at foreslå noget nyt i legen osv.
    Som forældre kan i også gøre rigtig meget for at udvikle barnets sprog.
    Se den korte video nedenfor, for at få inspiration til, hvordan du som forælder kan understøtte dit barns sproglige udvikling.

    MBU Sprogfilm (tekstet) - YouTube

    Læs dagtilbuddets sprogpjece her 

     

     

    Aarhus Kommune fører tilsyn med vores og de øvrige dagtilbud i kommunen.

    Her kan du læse om vores særlige opmærksomhedspunkter i tilsynet indtil videre. Du kan også læse hvordan vi arbejder med opmærksomhedspunkterne i tilsynet frem mod det nye uvildige tilsyn.

    Referat fra opsamlingsmøde på hidtidige tilsyn 2022

    Formål med læringssamtalen

    Læringssamtalen afholdes en gang om året og er en del af dagtilbuddenes løbende arbejde med kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Den tager udgangspunkt i dagtilbuddenes arbejde med den pædagogiske læreplan og kobler viden fra det uvildige tilsyn med det løbende arbejde med det løbende arbejde med de pædagogiske læringsmiljøer, herunder sammenhænge, mønstre og forskelligheder på tværs af afdelinger.

    På læringssamtalen drøftes dagtilbuddets arbejde med forskellige pædagogiske områder og der tages udgangspunkt i data som er samlet i dagtilbuddet i løbet af året.

    Deltagere på læringssamtalen er dagtilbudslederen, de pædagogiske ledere, Børne- og Ungechefen, en læringskonsulent fra Børn og Unge, udvalgte medarbejdere og udvalgte forældre.

     

     

    Sidst opdateret: 22. april 2024