Gå til hovedindhold

Hvem er vi

Vi har hjemme i Lystrup og Elsted i det nordlige Aarhus og består af otte integrerede institutioner, en dagplejeafdeling og en børnehave, hvor ti pladser er reserveret til børn med handicap.

  • Læs op

Indhold

    Vi har hjemme i Lystrup og Elsted i det nordlige Aarhus. Vores i alt ti afdelinger består af otte integrerede institutioner, en dagplejeafdeling og en børnehave, hvor ti pladser er reserveret til børn med varige og vidtgående fysiske og/eller psykiske funktionsnedsættelser.

    680 børn og ca. 210 medarbejdere har dagligt sin gang i Lystrup-Elsted Dagtilbud - fordelt på 10 afdelinger.

    I hver afdeling er der en pædagogisk leder, som har det daglige ledelsesansvar i forhold til pædagogik, medarbejdere, forældresamarbejde og økonomi.

    Dagtilbudslederen har det overordnede ansvar for det samlede dagtilbud, ansvar for at arbejdsmiljøet og politiske beslutninger føres ud i livet. Hun er desuden leder for de pædagogiske ledere.

    Lystrup-Elsted Dagtilbud tager aktiv del i lokaldistriktet Lystrup-Elsted. Vi samarbejder blandt andet med Lystrup Skole og Elsted Skole om en tryg overgang fra børnehave til skole.

    Vores værdier

    Vi tilstræber en ærlig, rummelig og imødekommende kultur i dagtilbuddet og vi er åbne omkring hensigter og beslutninger. Vi møder barnet med anerkendelse og rummelighed, og skaber de rammer, barnet har brug for, for at udvikle sig både individuelt og socialt.
    Vi lægger vægt på, at hvert enkelt barn er værdifuldt alene i kraft af sin tilstedeværelse og vi rummer barnet som det er med sine unikke følelser, behov og adfærd. 
    Med afsæt i vores fælles værdier; respekt, troværdighed og engagement stræber vi efter at være et rart sted at være for både børn og voksne.

    I Lystrup-Elsted Dagtilbud tror vi på, at et godt børneliv består af gode venskaber, masser af leg og voksne, der skaber tryghed for barnet. Samtidig vejleder og støtter vi børnene og møder dem med passende forventninger, så de hele tiden har mulighed for at udvikle sig.
    Vores pædagogiske principper udmønter sig i:

    • Et helhedssyn på barnet, dets liv og udvikling
    • At læring er knyttet til kroppen og legen
    • Et inkluderende fællesskab
    • Et ressourcesyn på barnet og barnets læring
    • Det gode forældresamarbejde
    • Et alsidigt læringsmiljø
    • Evaluering og refleksion over egen praksis

    Medarbejdergruppen i Lystrup-Elsted dagtilbud består af fagligt kompetente, engagerede og omsorgsfulde medarbejdere med forskellige baggrunde, erfaring og alder. Der er som minimum én uddannet pædagog på hver stue, afhængig af børnegruppens størrelse og som regel en eller flere medhjælpere på hver stue. Vi tror på, at en blandet medarbejdergruppe giver den bedste dynamik i dagtilbuddet, og er gavnligt for børnene. 

    Specialiserede pædagoger

    Fagligt stærke pædagoger er forudsætningen for at kunne skabe det allerbedste tilbud til mange forskellige børn. Vi styrker blandt andet kompetencerne i dagtilbuddet ved at samarbejde og dele viden på tværs af afdelingerne. Derudover tilbydes pædagogerne kurser og efteruddannelse, og vi har mange dygtige og specialiserede medarbejdere blandet andet:

    • Inklusionsvejledere
    • Sprogvejledere
    • Krop- og bevægelsesvejledere
    • Sprogpædagoger
    • Kommunikationsmedarbejder mm.

    Alle medarbejdere er uddannet i neuropsykologisk relationel pædagogik

    Alle medarbejdere i Lystrup-Elsted Dagtilbud har i løbet af 2022-2024 været på efteruddannelse i Neuropsykologisk Relationel Pædagogik (NPRP).

    Uddannelsesforløbet har fokus på at styrke børns udvikling gennem tilknytning, samspil og udviklingslege.

    Efteruddannelsen bygger på teorier om tilknytning, udviklingspsykologi og betydningen af gode relationer for børns udvikling. Der lægges i uddannelsen vægt på den voksnes evne til at støtte børnenes udvikling gennem viden om eget og andres nervesystemer og legens betydning for udvikling, tilknytning regulering.  

    Efteruddannelsens tre ben:

    Relationens betydning for barnets udvikling: NPRP fokuserer på, hvordan børn udvikler sig gennem relationer, og hvordan en tryg tilknytning styrker børns trivsel og udvikling. Uddannelsen giver medarbejderne redskaber til at styrke børnenes tilknytning og selvregulering, hvilket er afgørende for børnenes udvikling og trivsel i dagtilbuddet.

    Traumers betydning for relationsdannelse og udvikling: Traumatiske oplevelser kan påvirke barnets udvikling og evne til at indgå i kontakt og samspil med andre. På uddannelsen får deltagerne viden om og redskaber til at støtte børn med overbelastede nervesystemer gennem legende samspil, som kan være med til at genoprette fleksibiliteten i nervesystemet.

    Legens betydning for relationsdannelse og udvikling: Legen spiller en central rolle i børns udvikling og styrker deres lege- og samspilsfærdigheder. Medarbejderne bliver igennem uddannelsen præsenteret for, hvordan forskellige typer leg kan stimulere forskellige kompetencer og bidrage til børnenes sociale og emotionelle udvikling.

    Gennem uddannelsesforløbet får medarbejderne desuden redskaber til at skabe udviklende lærings- og legemiljøer, der understøtter børnenes udvikling mest muligt.

    Igennem uddannelsen har medarbejderne fået både teoretisk og praktisk viden om legens betydning for barnets udvikling. Det betyder at alle afdelinger i dagtilbuddet har stort fokus på udviklende lege og bruger leg som en aktiv medspiller i barnets udvikling.

    Traditioner skaber fællesskab

    Hvert år afholder Lystrup-Elsted Dagtilbud et fælles motionsløb for de største børn. Det giver børnene en oplevelse af at være en del af et fællesskab, både i deres egen afdeling og i det samlede dagtilbud. Først mødes alle børn og voksne og varmer op til musik på plænen ved Lystrup Kirke. Børnene løber derefter så mange runder, som de kan i den lille skov bag Lystrup Kirke og får et stempel for hver runde. Til sidst er der præmieoverrækkelse og pokaler til alle afdelinger og en figenstang til alle børn. 
    Forældre, der har tid og lyst er meget velkomne til at deltage. 

    Traditioner året rundt
    Vi har mange traditioner i dagtilbuddet. Ud over motionsløbet holder vi fastelavn, juletræstur til Skaarupgaard, julehygge i Lyset for alle i dagtilbuddet, bedsteforældredage og flere andre hyggelige arrangementer. Nogle arrangementer bliver forældrene inviteret med til og andre er kun for børnene og foregår i dagtimerne. Børnene sætter stor pris på de tilbagevendende traditioner, som de kan genkende. Det er både med til at give børnene en forståelse for årets gang og at være en del af et fællesskab og en kultur. Både den den danske kultur og den fælles kultur, vi har sammen i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 9. oktober 2024