Gå til hovedindhold

Elsted Børnehus

Velkommen til Elsted Børnehus, hvor barnets trivsel er i fokus. Det vigtigste for os er, at dit barn trives og udvikler sig, og vi skaber de rammer, der skal til, for at det lykkes. Ambitionen er, at dit barn er glad, når det kommer om morgenen, og glad når du henter det om eftermiddagen.

  • Læs op

Indhold

    Velkommen til Elsted Børnehus, hvor barnets trivsel er i fokus. Det vigtigste for os er, at dit barn trives og udvikler sig i de rammer, vi skaber. Ambitionen er, at dit barn er glad, når det kommer om morgenen, og glad når du henter det om eftermiddagen.

    Elsted Børnehus er normeret til 54 børn - 14 vuggestuebørn på Bøgen og 40 børnehavebørn på Piletræet og Valnødden. Vi er 6 pædagoger og 3-4 medhjælpere samt en pædagogisk leder i afdelingen.

    Vores fokus på børnenes daglige trivsel betyder også, at vi stiller krav til børnenes udvikling. Vi arbejder med legende læringsmiljøer, hvor vi kan udfordre børnene tilpas meget til, at de udvikler gode sociale evner, træner deres koncentration og kreative evner.

    Vi laver ofte noget kreativt i grupper, hvor vi tager udgangspunkt i et læreplanstemaer og hvor børnene børnene bliver dygtige til at fordybe sig i et emne. Vi tilpasser altid vores aktiviteter til børnenes udvikling og vi fokuserer på læring gennem leg. Det vigtigste for os og for børnenes udvikling er, at de trives i aktiviteterne såvel som i vores afdeling generelt.

    I vuggestuen er børnene fra de er 0-3 år. På Bøgen er der fokus på tryghed og nærhed, samt at udfordre børnene tilpas, så de udvikler de kompetencer der skal til, for at de kan deltage i det fællesskab, de er en del af. Bøgen har sin egen lille legeplads, de benytter næsten hver dag, hvor redskaber og gynger er tilpasset de mindste.

    I børnehaven har vi delt børnene i to aldersintegrerede grupper: Piletræet og Valnødden. Her har vi fokus på at give børnene erfaringer med at være en del af det fællesskab, der er i en børnehave. Det gør vi gennem leg og planlagte aktiviteter. Fra uge 43 og frem mod sommer mødes de ældste kommende skolebørn fra Piletræet og Valnødden to gange om ugen i ældstegruppen om planlagte aktiviteter med fokus på at børnene bliver klar til at starte i skole.

    Læs meget mere om Elsted Børnehus i Velkomstmappen herunder. 

     

    Sådan ser her ud

    Elsted Børnehus er traditionelt indrettet i ét plan med 3 gruppeafdelinger til børnene, hvoraf den ene gruppe er indrettet til vuggestuebørnene. Herudover har vi et dejligt værksted med mulighed for kreativ udfoldelse og at lade påbegyndt arbejde ligge til næste dag. Vi har også et centralt beliggende fællesrum med plads til fælles leg og aktiviteter.

    Fra alle rum er der direkte adgang til vores store legeplads med mange buske og træer, der giver læ, ly og sjæl. Den rummer adskillige muligheder for lege og aktiviteter blandt andet i vores lille ”skov”, hvor børnene kan klatre i træerne, i graveområdet og på bålpladsen og på græsarealet med plads til boldspil. Derudover har vi en Tarzanbane, hvor børnene virkelig kan udfordre sig selv motorisk, samt gynger, rutsjebane, rør, brædder og træstubbe som kan flyttes rundt med og bruges mange steder på legepladsen til god leg.

    Der er adgang til skolens grønne område direkte gennem en låge fra vores legeplads, hvilket gør det let at planlægge fælles aktiviteter her. Via stisystemerne i vores nærmiljø kan vi komme til skov, byggelegeplads, indkøb, kælkebakke, æbleplantage og store grønne områder enten til fods eller i vores eldrevne ladcykel, som bringer os lidt længere omkring, når vi gerne vil ud på tur.

      DAGENS AKTIVITETER

      Kl. 6.30: En voksen åbner Børnehuset. Den næste voksne møder ind kl. 7.00. Morgenstunden foregår stille og roligt med at få åbnet huset, få vinket farvel til mor/far, læse historier, tegne og lignende. Der etableres også legeøer på børnehavestuerne for at inspirere til børnenes leg.

      Kl. 9:00: Vi holder samling på stuerne med f.eks. sanglege, rim og remser, ugens bogstav, snak med børnene om stort og småt. Bagefter spiser vi lidt grønt og brød

      Kl. 9:30: De fleste ture og planlagte aktiviteter foregår om formiddagen. I vuggestuen prioriterer vi at komme ud på legepladsen for at få lidt frisk luft.

      Kl. 11.15: I børnehaven spiser vi. Vi arbejder bevidst med børnenes madvaner og spiseoplevelser. Måltidet skal indtages i en god atmosfære. Børnene har mad med hjemmefra, der kan bestå af forskellige grøntsager og rugbrød. I vuggestuen indtager vi maden lidt før, nemlig kl. ca. 10.30. Herefter putter vi de fleste børn i krybber.

      Kl. 11.30: I vuggestuen skifter og putter vi børnene. I børnehaven putter vi de børn, der har behov for det. Resten af børnegruppen leger på legepladsen.

      Kl. 13:45: Vi holder café i fællesrummet og spiser i hold.

      Kl. 14.00: Leg og aktiviteter inde og ude. Børnene bliver hentet i løbet af eftermiddagen.

      Kl. 16.00-17.00: Oprydning, hygge og farvel og tak for i dag. Den sidste medarbejder går hjem kl. 17.00.*

      *Bemærk at vi lukker klokken 16.30 mandag og fredag.

      PLANLAGTE AKTIVITETER

      De fleste aktiviteter bliver planlagt fra uge til uge. Forældre og børn kan orientere sig om, hvad der planlagt, ved at se på aktivitetsplanerne, som både hænger i huset, men som også findes på Aula. Vi prioriterer oplevelser i børnehaven og nærmiljøet frem for busture og byture.

      TRADITIONER

      Traditioner er vigtige i Elsted Børnehus. Vi gør derfor meget ud af at holde fast i traditionerne, og give børnene en god oplevelse og en forståelse for sig selv og det samfund, de er en del af.

      Vores traditioner i løbet af året:

      • Forældremøde med oplæg fra en af vores pædagoger, valg til forældreråd og stuemøde i august
      • Høstudstilling i september
      • Bedsteforældre juleklippedag sidste hverdag i november
      • Risengrød og besøg af julenissen første hverdag i december
      • Fastelavn i februar
      • Påskefrokost i marts
      • Sankt hans – fælles aktivitet for alle tre stuer.
      • Sommerfest i juni – arrangeres af forældrerådet.
      • Afskedsfest med de kommende skolebørn.

      Måltiderne er en hyggelig stund, hvor vi kommer ned i tempo og kan tale om stort og småt, imens vi spiser. Vi har fokus på at understøtte samtalen og dialogen under måltidet, da dette er en færdighed, som har en indvirkning på børnenes sproglige og sociale udvikling.

      FÆLLES FROKOSTORDNING 

      Forældrene i Elsted Børnehus har tilvalgt en fælles kostordning. Det betyder, at vi hver dag får leveret mad fra en fast ekstern leverandør. Tre gange om ugen er det kold frokost med forskellige slags fiske- og kødpålæg og gnavegrønt og to gange om ugen får vi serveret varm mad.

      VI STEMMER OM DET

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år. Næste afstemning er i efteråret 2024.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      I Elsted Børnehus anser vi jer forældre som de vigtigste samarbejdspartnere i forhold til at fremme jeres barns trivsel og udvikling. Vi vægter den daglige samtale med jer højt. Vi arbejder for en åben og ærlig dialog med jer forældre, da vi mener, det er essentielt for et godt forældresamarbejde.

      FÅ INDFLYDELSE PÅ HVERDAGEN

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Forældrerådet bestående af 5 forældrerepræsentanter, 1 repræsentant for medarbejderne og den pædagogiske leder. I forældrerådet bidrager forældrene med deres perspektiv på større beslutninger, de deltager i ansættelse af nye medarbejdere og er med til at planlægge og afholde nogle af vores årlige arrangementer. Forældrerådet mødes 6 gange om året.

      Dagtilbuddet har også en bestyrelse, hvor der er 1 forældrerepræsentant fra hver afdeling. Bestyrelsen mødes også 6 gange om året, typisk i forlængelse af et forældrerådsmøde.

      Der er valg til forældrerådet én gang om året i august. Ved det konstituerende møde, vælger forældrerådet en repræsentant til bestyrelsen.

      Læs mere om samarbejdet med forældre og bestyrelsesarbejdet i Lystrup-Elsted Dagtilbud.

      Forældresamarbejde:

      Det er afgørende for børnene, at vi har et godt samarbejde og kan snakke om både det sjove og det svære. Vi bestræber os på at overlevere så meget som muligt i hverdagen, men indkalder også gerne til møde, hvis der er ting, vi skal have snakket mere om. Derudover opfordrer vi jer forældre til en åben og ærlig dialog om alle aspekter i jeres barns liv, da vi tænker, det er den bedste forudsætning for jeres barns trivsel hos os.
      De fastlagte forældresamtaler er følgende:

      • Opstartssamtale den dag dit barn starter i Elsted Børnehus. Vi har en samtale om dit barns personlighed og rytme, særlige hensyn, sovevaner, madvaner, graviditeten, fødslen, den første tid hjemme, samarbejdet med sundhedsplejersken mv.
      • Status- og udviklingssamtale 2-3 måneder efter start i afdelingen. En samtale hvor vi vil drøfte, hvordan opstarten har været for dit barn og dig – og hvordan det går nu. Til denne samtale vil vi også tale om, hvordan vi ser dit barns trivsel og udvikling.
      • Status- og udviklingssamtale når dit barn er 2 år
      • Samtale når dit barn har gået i børnehaven 2-3 måneder. Vi holder en opstartssamtale, der også indeholder information om den sprogvurdering, dit barn får lavet, senest når barnet er 3,4 år.
      • Status- og udviklingssamtale i november, kort før indskrivning til skole.


      I Lystrup-Elsted Dagtilbud har vi et fælles børnesyn og læringssyn. Vi arbejder løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik. 

      Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel.

      Her kan du læse rapporten fra det seneste tilsyn i Elsted Børnehus. 

      Dagtilbudsloven beskriver, at der skal føres tilsyn med alle dagtilbud. Formålet med tilsynet er at sikre og forbedre kvaliteten af det pædagogiske miljø og børnenes trivsel i  gennem systematiske observationer.

      Tilsynet består af i alt to observationer i hver afdeling på to forskellige dage i hhv. vuggestuen og børnehaven.
      I tilsynet er der fokus på at identificere styrker, områder, der kan forbedres, samt at skabe en kontinuerlig dialog omkring udviklingen af læringsmiljøet for børnene. 

      Sidst opdateret: 4. november 2024